X

שאלות ותשובות

1. מהו זמן תגובה ומה הם הגורמים המשפיעים על זמן התגובה?

- זמן התגובה הוא הזמן שעובר מראית הסכנה ועד לתגובת הנהג, הוא מוערך בכ-3/4- שנייה יתארך בהתאם למצב גופני ונפשי של הנהג, גיל , מזג האויר , חשיכה וכד'.

 

2. כיצד ניתן למנוע תאונה עם הרכב שלפנים?

- אם נשמור על מרחק של שתי שניות לפחות מן הרכב שלפנים ונהיה ערניים לתנאים המשתנים בדרך , לא נקלע לתאונה עם הרכב שלפנים.

 

3. כיצד להימנע מתאונה עם הרכב מאחור?

- ראשית להגדיל את המרחק מן הרכב שלפנים, לסמן לנהג שמאחור על כל שינוי בנהיגתנו החלפת נתיב , פניה או כוונה לעצור.

 

4. כיצד נבחין ברכב שעלול לעבור לנתיב שלנו ולגרום לתאונה חזיתית?

- שיירה איטית מולנו (רכב גדול כמו משאית שאחריו משתרך טור של מכוניות או רכב עולה משוליים נמוכים בצורה לא מבוקרת או בעיקולי הדרך מעבר לנתיב הנגדי על מנת להקטין את הכוח הצנטריפוגלי, או סנוור וכו'.

 

5. כיצד צריך לנהוג ולהיכנס לצומת על מנת להימנע מתאונה?

- הכניסה חייבת להתבצע באיטיות שנוכל להבחין בכלי הרכב מכל הכיוונים המגיעים לצומת, לבחון את התנהגותם ורק לאחר שאנו בטוחים שהם אכן מתנהגים בצורה נכונה להיכנס לצומת ולפנותו מהר ככל האפשר מבלי להיות מעורב בתאונה.

 

6. מהי הדרך הנכונה לבצע עקיפה מבלי להיקלע למצבי חירום של כמעט תאונה או תאונה?

- קודם כל לשקול את הצורך בעקיפה האם הסיכון כדאי, אח"כ האם אפשר בנתונים של תנאי הדרך והפרשי המהירות עם הרכב הנעקף (25 קמ"ש לפחות) לסיים את העקיפה בבטיחות.

 

7. איך צריך לנהוג בירידה ממושכת מבלי לחמם ולאבד את הבלמים?

- להאט לפני המורד לשלב להילוך נמוך שיכול לשמור שהרכב לא יקבל תאוצה במורד, ברכב שיש לו מאיטים או בלם מנוע להשתמש בהם על מנת לשמור על בלמים קרים, ולהיעזר בבלמים למשך זמן קצר להורדת סיבובי המנוע.

 

8. כיצד צריך נהג להגיב כאשר גלגל אחורי התפוצץ?

- על הנהג להחזיק את ההגה בשתי ידיו בחוזקה, לא לבלום ולהאט ע"י הורדת הרגל מדוושת הדלק.

 

9. מהן הסיבות העיקריות להחלקה וכיצד לנהוג אם נכנסנו להחלקה?

- הסיבות העיקריות להחלקה הן : בלימה חזקה ונעילת גלגלים, האצה חדה הגורמת לגלגל להחליק וסטייה חדה בהגה. על מנת להימנע מהתחלת החלקה צריך להימנע מהפעולות הנזכרות לעיל , אם נכנסנו להחלקת סחרור יש לסובב את ההגה לפני שהרכב סטה יותר מ25 מעלות.

 

10. איזה כוחות טבע פועלים על הרכב בעיקולים וכיצד לנהוג על מנת לא להיקלע למצבי חירום?

- הכוחות הפועלים על הרכב הם "הכוח הצנטריפוגלי" וכוח ההתמדה. שני כוחות אלה מושפעים ממהירות הרכב לכן על מנת להקטין את השפעתם חייבים להקטין את המהירות לפני הכניסה לעיקול ולהאץ בקלות בתוך העיקול.

 

11. מהן הסכנות העיקריות בנהיגה עירונית?

- הסכנה העיקרית היא שיש הרבה שינויים בתנועה, הרבה צמתים עם שדה ראיה חסום והולכי רגל שחוצים ללא תשומת לב מספקת ומפתיעים את הנהג.

 

12. מהן הסכנות העיקריות בנהיגת חורף ?

- הכבישים רטובים ומוצפים מים, קיימת סכנה של בורות שלא ניתן לראות , החלונות מלאות באדים שדה הראיה קטן , היום קצר הלילה ארוך יש שימוש רב במגבים וכו'

 

13. מהי הדרך הנכונה לעלות משוליים נמוכים לכביש?

- להאט את מהירות הרכב ללא שימוש בבלמים, להתרחק עם הרכב כך שחציו יהיה על השול וחצי על הכביש ( רצוי לרדת עם כל הגלגלים לשוליים) ולעלות בזוית של 45 מעלות על מנת ליצור זווית היגוי לציר האחורי.

 

14. האם המערכות המתקדמות ברכב מאפשרות לנהג להקטין ערנות?

- בכל הרכבים המודרניים יש מערכות המקלות על הנהג את פעולות הנהיגה אבל הן לא באות להחליף את הערנות של הנהג ואת המיומנות שלו, לכן הנהג חייב להיות ער לסביבה.

15. איך ניתן להפיג עייפות שלא באה מחוסר שינה?

- עייפות הנגרמת מחוסר שינה ניתן להפיג על ידי שינה, אולם עייפות כתוצאה של נהיגה ממושכת ניתן להפיג על ידי חילוץ עצמות מחוץ לרכב , שתיה קלה רצוי מים וכמה תרגלי התעמלות .

 

16. מה יכולה להיות התגובה לנטילת תרופות על הנהיגה?

- קיימות הרבה תרופות אשר עלולות לגרום לנהג לאבד חלק מן הריכוז הדרוש לנהיגה ולהאריך את זמן התגובה של הנהג ולעוד תופעות המקטינות את השליטה ברכב.

 

17. מהי הסכנה באור ירוק מהבהב ברמזור?

- הסכנה היא ששני נהגים הנוסעים אחד בעקבות השני יגיבו הפוך, לדוגמא: הנהג הראשון יחליט לבלום וזה שמאחור יחליט להיכנס לצומת. בנוסף קיימות הסכנות הרגילות של הרבה נקודות בצומת שבהן כלי הרכב עלולים להיפגש ולהיפגע.

 

18. לפי איזה גורם קובעים את מהירות הנסיעה של הרכב?

- הנהג, על פי תנאי הדרך והסביבה ולא יותר מן המהירות המרבית.

 

19. מהי המהירות המותרת לאוטובוס ציבורי זעיר , בדרך שאינה עירונית, שיש בה שטח הפרדה בנוי?

- 90 קמ"ש

20. באילו מצבי נהיגה מותר לנוהג באוטובוס ציבורי זעיר לבלום בלימת פתע?

- לשם מניעת תאונה שאי אפשר למנעה בדרך אחרת, ולניסוי בלמים מבלי לסכן את עוברי הדרך.

 

21. כיצד צריך לנהוג נהג אוטובוס זעיר שיוצא מחניה, וחוצה מדרכה בדרכו לכביש?

- הנוהג ברכב צריך לאפשר להולכי הרגל לעבור בבטחה על המדרכה.

 

22. מדוע פניה שמאלה מכביש חד סטרי מתחילה מצד שמאל?

- כדי לאפשר מעבר מימין של כלי רכב המבקשים להמשיך ישר או,לפנות ימינה.

 

23. נהג אוטובוס ציבורי זעיר אסף שני תלמידים ליד המדרכה. במרחק מה מהם שיחקו שני ילדים כבני 10. כשיצא האוטובוס לדרכו, קפצו הילדים לכביש וקרתה תאונה. מי אשם בתאונה?

- הנהג לא ראה את הנולד. היה עליו להיות מוכן לאפשרות שאחד הילדים יקפוץ לכביש, ואז היה מספיק להקטין את המהירות ואף לעצור רחוק מהם, וכך למנוע פגיעה.

 

24. על מי מוטלת האחריות לתאונה הנגרמת בתוך אוטובוס זעיר ציבורי, כאשר התלמידים נופלים ממושבם בעקבות בלימה חזקה?

- בכל מיקרה שבו נגרמת תאונה בה נפגעים נוסעים, האחריות היא על נהג האוטובוס.

 

25. נהג אוטובוס ציבורי זעיר לא שם לב שהרמזור התחלף והרכב שלפניו עצר. נגרמה תאונה. באידו דרך יכול היה הנהג למנוע את התאונה?

- הנהג צריך היה להיות ערני, להתרכז במרחב הסובב את רכבו, ולשמור מרחק מן הרכב שלפניו, אשר יאפשר לו לעצור ללא פגיעה, גם אם הרכב שלפניו יעצור.

 

26. נהג אוטובוס ציבורי זעיר עצר כדי לאסוף נוסעים מאחורי אוטובוס גדול, שעמד בתחנה לקליטה והורדת נוסעים. האוטובוס הזעיר החל בנסיעה, ותוך כדי עקיפה חצו את הכביש שני ילדים, האחד בגיל 11 והשני בגיל 7 שנים, שזה עתה ירדו מהאוטובוס האם ניתן היה למנוע את התאונה ?

- על הנהג לצפות מראש מצב כזה. היה עליו לנסוע באיטיות תוך שמירת רווח גדול מהאוטובוס, להסתכל אל הגלגלים הקדמיים של האוטובוס ולוודא שאין סכנה.

 

27. משה, נהג אוטובוס ציבורי זעיר, ביצע נסיעה עם נוסעים מבוגרים. בגמר הנסיעה עצר, הוריד את הנוסעים, בדק במראה השמאלית, סימן במחוון הכוון (ווינקר) ויצא בהדרגה לכביש. האם נקט משה בכל אמצעי הזהירות?

- לא, משה צריך לבדוק לא רק במראה השמאלית, אם הדרך פנויה, אלא גם במראה הימנית .

 

28. שוטר כוון תנועה לנתיב נגדי וקרתה תאונה בין מכונית שנסעה לפי הוראות השוטר, לבין מכונית שבאה מן הכיוון הנגדי. מי אשם?

- לפי חובת הזהירות הכללית, אין ספק שהנהג שהופנה לנתיב הנגדי אשם.

 

29. נהג אוטובוס זעיר הסיע ילדים שאחד ישב הפוך עם הגב לכוון הנסיעה. לפתע חצו את הכביש שתי ילדות מעבר לקדמת אוטובוס שחנה בצד. נהג האוטובוס הזעיר לחץ בחוזקה על הבלמים ונעצר. הילד התגלגל, נפל ונפגע. ?

- אפשר היה למנוע את התאונה ע"י כך שהנהג היה צריך לקחת בחשבון שמעבר לאוטובוס חונה יתכן ויחצו את הכביש אנשים.

 

30. בחורף, במזג אוויר סוער, איזור התח"ש (תחום חוסר השליטה) יגדל או יקטן?

- תנאי ראות לקויים וכביש רטוב גורמים להגדלת התח"ש.

 

31. לפי הסטטיסטיקה, כ- 50% מכלל הנפגעים בתאונות דרכים הם הולכי רגל ורוכבי אופניים. מהן הסיבות לכך?

- הולכי הרגל ורוכבי האופניים חשופים יותר לפגיעות המכוניות, בגלל חוסר ההגנה סביבם.

 

32. מהם לדעתך הבעיות בנהיגה בצומת מההיבט של הנהיגה המונעת?

- מצב הדרך, מצב התאורה , מצב זכויות הקדימה החוקיים, תמרור עצור,תמרור מתן זכות קדימה, רמזורים, מצב הנהג ומצב הולכי הרגל.

 

33. מהם הגורמים העיקריים המקשים על הראות בקיץ?

- שמש חזקה ומסנוורת, צבע סביבתי צהוב או חום בהיר, אובך ואבק.

 

34. מהם הגורמים העיקריים המקשים על הנהיגה בחשיכה (נהיגת לילה)?

- שדה הראיה מוגבל ואי אפשר לראות למרחק גדול, מרחב הראיה צר, בתחום אורות פנסי הרכב בלבד, וקושי לזהות עצמים שאינם מוארים, בעיקר כאלה שצבען כהה.

 

35. כשקיימת סכנת החלקה, מהו הפתרון הטוב ביותר שיש לנקוט?

- הנהג מבעוד מועד, ולפני בכלל שנכנס לאזור שבו החליק, היה צריך "לאמץ" לעצמו את הכלל, שצריך לנקוט בכל האמצעים כדי למנוע את ההחלקה מלכתחילה.

 

36. האם האיתות לכשעצמו (מרגע שהפעלנו אותו) מקנה לנו זכות לבצע את כוונתנו?

- האיתות אינו מקנה כל זכות לכל צורת פעולה, הוא רק אמצעי טכני שבעזרתו משדרים כוונות לנהגים אחרים.

 

37. צביקה נסע בכביש עירוני במהירות של 45 קמ"ש בעקבות מכוניות אחרות שנסעו בשיירה. מהו המרחק שעליו לשמור מן המכונית שנוסעת לפניו?

- מרחק שיאפשר לו עצירה בכל עת, כדי למנוע תאונה, בהתחשב בכל הנסיבות, ולפחות מרחק של שניה אחת מהרכב שלפניו.

 

38. נהג של אוטובוס זעיר עמוס בנוסעים, יורד במדרון ארוך. מה יעשה הנהג על מנת למנוע התחממות הבלמים ואיבודם?

- הנהג ישתמש בהילוך נמוך, כדי למנוע את הצורך להשתמש בבלמים שימוש רב.

צור קשר

 


 

    בוחן תאונות דרכים - אלמד תעבורה