X

חשיבות הצמיגים

צמיגים

הצמיגים הם הקשר היחיד של הרכב עם הכביש. המשפט הזה מוכר ונדוש אך הוא עדיין נכון וחשוב.
עד כמה שזה נשמע "מנופח" מצב הצמיגים יכול באמת לקבוע אם הנמצאים ברכב יגיעו הביתה בשלום, או יגיעו לבית החולים, במקרה הטוב יצרני הצמיגים מודעים לחשיבות העצומה של הצמיג לבטיחות הרכב ומשקיעים מיליארדי דולרים בפיתוח ושכלול בלתי פוסקים של גוף הגומי השחור.
הדרישות מהצמיג רבות, ובמקרים רבים אף מנוגדות. הצמיג צריך להיות חזק מאוד (ע"מ שיוכל לשאת את משקל הרכב ולעמוד בלחצים הפועלים תוך כדי נסיעה) ועם זאת גמיש (ע"מ לרכך את חבטות הנסיעה ולשפר את האחיזה), עליו להיות "דביק" מספיק (לצורך אחיזת הכביש) ועם זאת לא להתנגד יותר מדי לגלגול (לשיפור צריכת הדלק), עליו להיות רחב מספיק (להקניית כוח חיכוך מספיק) ועם זאת לא רחב מדי (מה שיקשה על ההיגוי והמתלים), עליו לספק שטח מגע גדול מספיק למגע עם הכביש (לצורך אחיזה) ויחד עם זאת לדעת לנקז את המים מפני הכביש בעזרת חריצים (למניעת איבוד אחיזה) ובנוסף לכל התכונות הבלתי מתפשרות האלה עליו להיות גם לא יקר מדי לרכישה….
בקיצור- הצמיג הוא חתיכת גומי מאוד מתוחכמת.
השימוש בצמיג הוא מעין הסכם לא כתוב בין יצרן הצמיג לנהג הרכב. היצרן עושה כל שביכולתו לייצר צמיג חזק ובטוח ואילו הנהג צריך לשמור על מספר כללים ע"מ לאפשר לצמיג לשמור על חייו.
תפקידו העיקרי של הצמיג הוא לספק כוחות חיכוך ע"מ לאפשר לרכב להישאר במסלולו על הכביש ולא להיכנע לכוחות הפועלים עליו בעת נסיעה. כדאי לדעת שהצמיג מתקשה להתמודד עם כוחות החיכוך ההיגוי ההאצה והבלימה יחדיו ולכן, בעת ההאצה, לדוגמא, כוחות החיכוך פוחתים- מה שיכול לגרום לרכב להסתחרר בעת האצה בעקומה(כמו הרכב המסומן בקו האדום בתמונה), או, לחלופין, לאבד היגוי לחלוטין בעת בלימת חירום ונעילת גלגלים (לגלגלים נעולים אין כלל כוח חיכוך ולכן אין אחיזה ואין היגוי… כמו ברכב המסומן בקו הירוק בתמונה). כביש רטוב וחלק ו/או לחץ אוויר לא מתאים יגרמו לכל התופעות האלה לצוץ מוקדם יותר ובמהירות נמוכה יותר.
ע"מ למנוע כל זאת על הנהג לשמור על מספר כללים שישמרו על הצמיגים- ובכך ימנעו ממנו להיקלע למצבים מסוכנים.
הדבר הראשון שעל הנהג להקפיד ולשמור הוא לחץ אוויר מדויק- בהתאם להוראות יצרן הרכב. מומלץ מאוד להחזיק ברכב מד לחץ אוויר פשוט שניתן לרכוש בסכום פעוט בכל חנות למוצרי רכב. לחץ אוויר לא מתאים מגביר את התבלות הצמיג, מוריד מאוד את יכולת הצמיג לאחוז בכביש, לנקז מים מפני הכביש ולבלום בצורה אופטימלית. לחץ אוויר נמוך מדי יכול אף לגרום לחימום יתר בצמיג ולפיצוצו! בכדי לדעת את לחץ האוויר המדויק יש להביט במדבקה על משקוף דלת הנהג או על מכסה מיכל הדלק.חשוב מאוד לא להתבלבל בין לחץ הצמיגים האחוריים והקדמיים- דבר שעלול לגרום לחוסר יציבות של הרכב. בעזרת מד לחץ האוויר יש לבדוק את הצמיגים פעם בשבוע לפחות ולמלא אוויר בעת הצורך.
סוליית הצמיג היא זו שבאה במגע עם הכביש.החריצים הטבועים בה מיועדים לניקוז מים מפני הכביש. העדר חריצים או חריצים נמוכים מדי יגרמו לציפה של הצמיג על המים ואיבוד קשר בין הצמיג לכביש- צמיג אחורי שאיבד את יכולת האחיזה שלו ישאף להחליף תפקידים עם הצמיג הקדמי ויגרום לכך שחלקו האחורי של הרכב יעקוף את חלקו הקדמי ויגרום לסיבסוב הרכב. צמיג קדמי שיאבד אחיזה יגרום לרכב להמשיך ישר, ללא יכולת היגוי. למניעת מצב שכזה יש להקפיד על חריצים עמוקים מספיק (2 מ"מ לפחות). צמיג שחריציו לא עמוקים- יוחלף לאלתר!

דופן הצמיג משמשת גם כבולם זעזועים. במידה והצמיג יבש, סדוק או קרוע- קיימת אפשרות שכניסה לבור תגרום לעיוות הדופן, מתיחת הסדק- ופיצוץ הצמיג. לכן, בכל מצב של יובש יתר , סדקים או קרעים בצמיג- דינו אחד- החלפה.
לעיתים קורה שהצמיג נראה טוב, חריצים עמוקים, ללא סדקים אך גילו של הצמיג גבוה מדי. צמיג בן למעלה מ 5 שנים לא מומלץ לשימוש גם אם לא נסעו בו הרבה והוא עדיין "נראה" טוב.
בעת רכישת הצמיג יש להקפיד על מספר כללים. ראשית יש לבחור צמיג המתאים בגודלו לרכב(מידות הצמיג מופיעות ברישיון הרכב). שנית, יש לדעת כי על רכבים מהירים חובה להרכיב צמיגים המיועדים למהירויות גבוהות (סימוני המהירות על דופן הצמיג באותיות אנגליות לדוגמא: S-עד 180 קמ"ש,T -עד 190 קמ"ש, U-עד 200 קמ"ש, H- עד 210 קמ"ש, V- מעל 210 קמ"ש
ולסיום, מספר נקודות חשובות.
פיצוץ צמיג אחורי בד"כ מסוכן יותר מפיצוץ צמיג קדמי, לכן יש לדאוג לכך שהצמיגים החדשים והטובים יותר יורכבו מאחור.
אין להרכיב צמיגים עם סוליות שונות על אותו חלק של הרכב(קדמי או אחורי).
שחיקת חלק קיצוני באחד או שני הצמיגים הקדמיים יכול להצביע על ליקוי בכיוון הפרונט- יש לגשת למוסך מורשה לטיפולי פרונט ולבצע "כיוון פרונט".
במידה ומורגשת רעידה בגלגל ההגה במהלך נסיעה במהירויות מסוימות- יש לגשת לצמיגאי מורשה שיבצע איזון גלגלים.
במידה והצמיג מאבד אוויר יש לגשת לצמיגאי שיבדוק אותו ויתקן את הנקר ע"פ הנהלים (חשוב מאוד לבחור בצמיגאי מוכר, מקצועי ומורשה שמבצע את התיקון כנדרש בחוק).
כדאי מאוד לבדוק מפעם לפעם גם את לחץ האוויר בצמיג הרזרבי. לא נעים לגלות כי אין בו אוויר באמצע כביש הערבה…
במכוניות מסוימות נמצא צמיג רזרבי מוקטן. צמיג זה מיועד לנסיעה קצרה ולא מהירה עד לצמיגאי הקרוב. אין לנסוע עם צמיג זה נסיעה מהירה או ארוכה.
יש להיזהר בחניה צמודה למדרכות מפגיעת הצמיג במדרכה. מכה בדופן הצמיג מחלישה אותו ועלולה לגרום נזק בלתי הפיך.
נסיעה על צמיג ללא אוויר גורמת לו נזק קשה ויש להימנע ממנה.
יש לבדוק את המגבה, מפתח הגלגלים ולוודא תקינותם.ברכבים בעלי "ג'נטים מגנזיום", קיימים לפעמים ברגים מיוחדים, נגד גניבה, שמפתח גלגלים רגיל אינו פותח. חשוב לשמור את המפתח המתאים, המסופק עם הג'נטים- בלעדיו החלפת הגלגל בלתי אפשרית.
תקר בצמיג יכול לקרות, ויקרה דווקא בזמן הכי לא מתאים. ע"מ לעבור את התקר בשלום יש לעצור במקום בטוח, עדיפות לתחנות דלק או חניונים מוסדרים. במידה ואין שכאלה, יש לעצור בשולי הכביש הקיצוניים ביותר (ולא בסיום עקומות- רכבים חולפים עלולים לסטות לכיוון השוליים!). למרות שהחלפת הגלגל דורשת אקרובטיקה מסויימת- בשום פנים אין לבצע את ההחלפה כשהגוף בולט לכביש- זה מתכון לאסון בטוח!
זכרו כי סיירי התנועה ומשרד התחבורה עורכים בדיקות יזומות, רכבים עם צמיגים לקויים מורדים מהכביש ונהגיהם נקנסים.
לסיכום, שמירה על צמיגים תקינים תשמור על חייכם ועל חיי הסובבים אתכם בכביש ותמנע מכם אי נעימויות במפגש עם נציגי החוק.
סעו בזהירות!

צור קשר

 


 

    בוחן תאונות דרכים - אלמד תעבורה